Malaga-Girona-week 1, met uitstapje Cordoba

2 mei 2016 - Cazorla, Spanje

Dinsdagochtend 26 april om 04.00 uur staat zwager Paul Laanen voor de deur om ons (Fietsvriendin Hannie Louwerse en ikzelf) samen met Roos met fietsen en bagage naar Rotterdam airport te brengen. Alles verloopt voorspoedig en om 10 uur staan we op Malaga airport op onze bagage en fietsen te wachten. Op een paar kleine dingetjes na (bel met kompasje) zijn de fietsen onbeschadigd en kunnen we direct naar onze eerste bestemming El Chorro vertekken. De afstand is ongeveer 60 km. Het is warm en behoorlijk steil omhoog. Total loss komen we aan in El Chorro, Alwaar blijkt dat de camping gesloten is. Noodgedwongen nemen we een appartement bij een hotel en laten ons het diner goed smaken.

Woensdag gaat de tocht naar Humilladero, vlakbij Mollina (via Antequerra). Wederom zijn de kilomters loodzwaar. De gemeente camping is gelukkig prima en we kunnen er goed eten.

Donderdag fietsen we door de olijfboomgaarden naar Lucena. Eindelijk gaat het fietsen lekker. Het laatste deel van de route gaat al over de Via Verde de la Aceite. In Lucena overnachten we twee nachten in hostal Sara, vlakbij het centrum. Vrijdag bezoeken we Cordoba met de bus. Wat een geweldig mooie sfeervolle stad, met op veel plaatsen muziek. We bezoeken de indrukwekkende Mezquita kathedraal/voormalige moskee en het Alcazar de los Reyes met prachtige tuinen en mozaieken.

Zaterdag is Jaen onze bestemming. De route gaat helemaal over de Via Verde (een voormalige spoorlijn). Het is superheerlijk feitsen met prachtige vergezichten. De helling zijn nooit steiler dan 3%. In Jaen aangekomen gaan we naar het beoogde hostal Renfe. Deze blijkt volgeboekt. Na veel gezoek en hulp van lokale bewoners blijkt dat er geen kamer meer vrij is in Jaen en omgeving. We zien op de kaart een camping staan zonder naam en proberen die te bereiken. We zien nergens richtingsbordjes en vragen twee passerende wandelende jonge vrouwen om hulp. Het blijkt een soort natuurcamping te zijn onberikbaar voor ons in de bergen. Het is bijna donker en we hebben al 110 km gefietst. We bellen samen aan bij een villa. Niemand blijkt thuis. Uiteindelijk weten de vrouwen een ruimte in het dorp waar we kunnen overnachten. Het onderkomen blijkt te bestaan uit een aantal ruimtes, waar kinderen catechesatie krijgen. Er is een WC en wastafel. We kunnen daar op de grond slapen en hoeven de volgende dag alleen de deur achter ons ons dicht te doen. Dat is goed afgelopen.

Dat overkomt ons niet nog een keer en de volgende dag bellen we eerst het hostal in Jodar. Gelukkig kunnen we terecht. Wederom is het een prachtige fietstocht. Het blijkt feest in het dorp ter gelegenheid van een bevrijding van ??? (Ik moet dat nog nakijken). Met muziek, gezang en politieke toespraken op de achtergrond verorberen we een heerlijke pizza.

Op maandag 2 mei, een nationale feestdag in Spanje fietsen we naar Cazorla. Het is een kleine 50 km. De olijfboomgaarden worden vervangen door gevarieerder groen. We eindigen bij camping San Isicio, met NL eigenaars. Het is een prachtige locatie en we besluiten 2 dagen te blijven.

1. Loes:
    2 mei 2016
    Weer leuke verhalen en mooie foto's! Veel plezier daar!
  2. Mariette:
    Hoi Oscar.
    Leuk je reisverslag te lezen.enkel plaatsen zijn ons ook bekend Spanje is prachtig on te bereizen en zeker te fietsen Ad is jaloers op jullie.geniet en groeten ad en mariette
  3. Annelies:
    2 mei 2016
    Leuk weer een reisverslag. Ben best een beetje jaloers. Geniet er maar van. Ik kijk nu al uit naar het volgende verslag..
    Groeten van Annelies
  4. Goos:
    3 mei 2016
    Hoi Oscar en Hanze,
    Wederom mooie fiets tocht lijkt me. Enjoy en hier is ook einde de eb lente begonnen zodat de fiets van stal kan.
    Liefs Goos