Malaga - Girona, week 4b (richting costa Brava)

25 mei 2016 - Sant Feliu de Guíxols, Spanje

21 mei vertrekken we van de supercamping waar we vrijwel de enige aanwezigen waren (behalve dan de twee Nederlandse fietsters) op weg naar tussenstation Igualada. Vanaf 300 m klimmen we weer naar 800 m.  In het mooie plaatsje Sta. Coloma de Querait bezoeken we de panederia en slaan twee verse stokbroden gebakjes in. Vlak voor de top van de col bij Aquilo halen we de Superhandige Helinox stoetjes en tafeltje tevoorschijn en lunchen uitgebreid in de berm met een prachtig uitzicht.

Vervolgens dalen we via een prachtig rivierdal ca. 20 km geleidelijk af richting eindpunt en zijn we weer op  ca. 300 m hoogte aangeland. Igualada blijkt een grote saaie stad. Het hotel Canaletas is shabby, maar alles is aanwezig inclusief een balkon. Voor het eerst eten we noodgedwongen bij een fastfood restaurant.

Zondag 22 mei starten we om 8 uur in het bijbehorende cafe met een ontbijt, bestaande uit een croissant en koffie. Als we van elk er een extra vragen is dat geen probleem en ook de thermosflessen worden met plezier gevuld met kokend heet water voor de thee en koffie bij de lunch. Het cafe is afgeladen gezellig vol met een club mountainbikers, die hun zondagochtendrit gaan maken.

We hebben een zware en lange etappe voor de boeg via Manresa naar Taradell (vlakbij Vic) met wederom flinke hoogteverschillen. Na Manresa zie je het prachtige rotsmassief van Montserrat liggen. Ik ben daar op een van mijn eerdere fietstochten al eens geweest om het klooster van Monistrol te bezoeken een een wandeling te maken  door de vreemd gevormde bergen. Ik heb daar toen overnacht op een bergbeklimmers campinkje dat op een enkele meters breed terras tegen de steile rotswand gelegen was. Een geweldige ervaring met dito uitzicht.

Wij laten het gebergte nu rechts liggen en klimmen we naar de col van Pollosa waarna weer een supermooie afdaling volgt naar Taradell. Maar zoals zo vaak zit het tegen het einde van de rit weer tegen. De lucht betrekt en de laatste km richting camping zijn heel steil bergop. We halen de camping dan ook niet droog en het onweert hevig. Na het inchecken nemen we eerst een biertje en wachten tot het onweer over over is. Gelukkig breekt het zonnetje weer door en kunnen we de tent opzetten en weer een overheerlijke tweepans pastamaaltijd klaarmaken.

We besluiten om de volgende dag  in een keer door te rijden naar Sant Feliu de Guixols, ongeveer 40 km voorbij Girona aan de kust. Daar willen we nog twee dagen uitluieren.