Malaga-Girona, week 3a met uitstapje Valencia

17 mei 2016 - Móra d'Ebre, Spanje

Na het passeren an de Puerto el Cubillo kmen we in een perachtige afdaling en rijden langs de Taag die hier nog een nietig riviertje is. We komen zelfs langs de oorsprong van deze grootste rivier van Spanje, die in zee uitmondt bij Lissabon. Er is een monument bij gebouwd en ik neem wat foto's. Na nog een flinke klim volgt een lange prachtige afdaling naar Albarracin, een oud vestingstadje. Het is een juweeltje tussen de kale bergen en heeft een karakteristiek vestingmuur (zie foto). We overnachten op de camping en mogen 's-ochtends gebruik maken van een grote ruimte om te ontbijten. Het is namelijk nog steeds erg koud, vooral 's-nachts en in de ochtend.

12 mei gaat de rit naar Teruel, een afstand van ca. 50 km maar we beginnen met een klim van 1100 naar 1400 m. Daarna volgt weer een mooie afdaling richting Teruel. We vinden snel het beoogde hotel Orient en hebben tijd om de stad goed te bekijken. De Moorse invloed is nog overduidelijk herkenbaar in de vele gebouwen in het centrum. Vele ervan worden gerestaureerd. We vragen ook naar de vertrektijden van de bus naar Valencia dat we morgen willen bezoeken.

13 mei staan we om 6.30 uur op om de bus van 7.30 uur naar Valencia te halen. Om 9.30 uur zijn we al in het centrum en lopen via de drooggelegde rivierbedding van de Turia die is omgeturnd in een prachtig langgerekt park (Jardines de Turia) naar het dichtst bijzijnde fietsverhuur bedrijf en huren een fiets voor elk 9,-. We fietsen eerst naar de architectonische futuristische hoogstandjes van Calatrava "Ciudad de las artes y de la cientas", ofwel de stad van de kunst en wetenschap. Het water rondom de gebouwen maakt het geheel nog spectaculairder. Het is echt kicken. Hiervoor was ik gekomen. Bovendien is het voor het eerst in twee weken weer eens lekker weer. We besluiten om het gebouw Museo de la Sciencas ook van binnen te bekijken. Ik moet zeggen dat de permanente tentoonstelling niet echt hoogstand is. Je ziet dat vaker met dat soort exorbitante gebouwen. Ik had dat ook met het Guggenheiom museum in Bilbao. Het is wel mooi om de constructie van binnen te zien. Na de bezichtiging neem ik  de nodige foto's en we chillen en lunchen in het park. Daarna fietsen door het oude centrum met diverse majestueuze gebouwen en langs het estacion del Norte. We eten een pizza op terras en het is weer tijd om de huurfietsen terug te brengen en met de bus terug te gaan naar Teruel.

15 mei is het weer klimmen geblazen. Van 900 naar 1500 m over ca. 70 km. Het is weer flink koud op die hoogte met een straffe wind. Het is wel goed weer verder. We eindigen in Villaroya de los  Pinnaros alwaar een eenvoudige herberg moet zijn. Het is er super. De ontvangst is war. De verwarming op kamer van Fonda Carmen gaat direct aan en we eten voor 12 euro een menu del dia met een lekkere fles wijn. Het ontbijt is ook prima. Ze vraagt direct of we meer willen als ze ziet dat alles snel op is. En dat allemaal voor 30 euro.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade