Malaga-Girona-Week 2b

16 mei 2016 - Arnes, Spanje

Zaterdag 7 mei is de bestemming in principe Barrax. De route ziet er er vlak uit en we denken dat La Roda ook haalbaar moet zijn. De routebeschrijving van Benjanminse geeft aan dat je de via verde moet volgen. De gewone weg loopt echter parallel en vanwege de regenval in de afgelopen nacht en de dreiging van nieuwe buien kiezen we ervoor om niet over onverharde weg te rijden. Het is een prachtige route. De twee vriendinnen Sylvia en Astrid die we gistern in het hostel ontmoetten doen de via verde wel en we zagen ze regelmatig op ca 100 m parallel van ons fietsen. Het is een heerlijke route. Het is koel, maar goed fietsweer. Een paar km voor Balazote slaan we linksaf richting Barrax en moeten we flink in de stijgbeugels.We zijn er redelijk snel in Barrax en besluiten door te fietsen naar La Roda. Het beoogde Hostal Molina blijkt niet meer te bestaan en we overnachten in hotel Juanito. De spanjaarden maken er zaterdag tot diep in de nacht een feestje van. ik sliep dan ook slecht. Op 8 mei fietsen we door het eentonige vlakke La Mancha naar Alarcon. Het waait flink en het is zwaar bewolkt. Af en toe moet het regenjack aan. We passeren de stuwdam van Alarcon en klimmen het dal weer uit. Een paar km verderop kun je afslaan naar het befaamde middeleeuwse plaatsje Alarcon. We doen het niet vanwege de dreigende regenwolken. We proberen de camping 15 km verderop in Olmedilla de Alarcon droog te halen. Op de camping worden we heel hartelijk ontvangen door de beheerster en we krijgen een plek onder een groot afdak. Dat blijkt geen overbodige luxe. Want het begint al snel te gieten. 9 mei vertekken we naar Cuenca. Een prachtige rit door een mooi landschap. Onderweg bezoeken we nog een Romeinse nederzetting in het dorpje Valeria. Cuenca is een prachtige oude stad. We proberen eerst een stacaravan of huisje te reserveren op de camping, maar dat blijkt veel te duur. Het is inmiddels zwaar gaan regenen. We besluiten een hotelletje te nemen in Cuenca zelf. Er was er ons een geadviseerd en na lang zoeken vinden we hem in een straat met een hellingsprecentage van 15%. We zitten wel in het centrum en vinden een restaurant waar we vroeg kunnen eten. Dat is lastig in Spanje. Oorspronkelijk was de bedoeling om vanuit Cuenca met de trein Valencia en Madrid te bezoeken. Maar vanwege het slechte koude weer besluiten we om Madrid te laten vervallen en Valencia een paar dagen vanuit Teruel te gaan bezoeken. Op 10 mei fietsen we vrolijk verder naar Tragacete door een prachtig natuurgebied. We gaan wel van ca. 1000 naar 1400 m hoogte. Pittig klimwerk en op die hoogte is het ook behoorlijk fris. In Tragacete vinden we een eenvoudig hostal. Toevallig zien we daar ook Sylvia en Astrid weer en we eten met zijn viertjes. Zij zijn wel in Alarcon geweest en ik heb toch wel spijt dat ik niet even het stadje ben in gegaan. De centrale verwarming staat aan om de kamer enigzins op temperatuur te krijgen. 11 mei fietsen we naar Albarracin, waar een goede camping moet zijn. We passeren onderweg de Puerto de Cubillo op 1617 m hoogte.