Budapest op zijn best

17 juni 2015 - Budapest, Hongarije

Na een uitgebreid ontbijt gaan we de stad in en nemen een 24-uurs-kaart voor het OV.
Het eerste doel is de St.  Stefanus Basiliek. Het is  vooral van binnen een prachtige kerk waarin heel veel prachtig rood marmer is gebruikt. Stefanus was de koning die ongeveer in het jaar 1000 het Christelijke Hongarije heeft. Drie architecten hebben eraan gewerkt. De eerste architect wilde de koepel hoger maken dan de ander gebouwen die in de directe omgeving werden gebouwd. Je voelt het al aankomen, deze stortte in. Uiteindelijk was de kerk pas in 1905 helemaal af.
Daarna gaan we naar het Parlementsgebouw dat er van buiten al indrukwekkend uitziet en kopen een ticket voor een rondleiding in het Duits die begint om 14 uur. Intussen gaan we nog even snel de burchtheuvel bezoeken. Het parlementsgebouw is echt indrukwekkend en is ruim een eeuw oud. Het bevat twee totaal symmetrische delen met in het ene deel de 1e kamer en het ander deel de 2e kamer met 199 leden. Er zijn alleen bouwmaterialen uit Hongarije gebruikt, behalve 8 marmeren zuilen die uit een stuk moesten worden gemaakt. Die komen uit Zweden. Veel ornamenten zijn versierd met bladgoud. De totale kosten van de bouw zijn te vergelijken met de bouw van een stad met 40.000 inwoners. Hongarije was in die tijd een welvarend en machtig land.
In de wandelgangen werd vroeger volop sigaren gerookt, vooral Havana's. Overal zie je de vergulde houders van deze sigaren, die de volksvertegenwoordigers daar even neerlegde als ze een toespraak moesten houden (Zie foto). Een toespraak duurde soms een "Havana" lang. Dat was dan een zeer lange toespraak en van de sigaar was dan alleen nog as over als de betreffende volksvertegenwoordiger terugkwam.
De verwarming  van het gebouw en de twee vergaderzalen vindt plaats met lucht dat vroeger in een bijgebouw werd verwarmd en 's-zomers werd gekoeld door ijsblokken in de gigantisch grote bouwkundige centrale luchtkanalen werden gelegd. De lucht wordt ingeblazen onder de stoelen. Men had dus toen al airco. Pas in 1991 is men afgestapt van de ijsblokken omdat die niet meer verkrijgbaar waren. Deze centrale luchtkanalen zijn nu ingericht als herdenkingsruimte ter nagedachtenis aan de Hongaarse opstand tegen de Russen in 1956.

Inmiddels is het alweer 16 uur en gaan we terug richting camping en kopen eerst eten voor de avond en voor de volgende dag.

Het reisdoel morgen is Esztergom of Visegrad.