Budapest - Domos, afscheid Bikercamp

18 juni 2015 - Dömös, Hongarije

Het cultuur opsnuiven in Budapest is voorbij. Er is zoveel  te zien en doen in Budapest dat ik er zeker nog een keer terugkom.

Het inpakken van de spullen na een kampeernacht duurt wat langer dan  na een hotelnacht. Na een uitgebreid ontbijt en afscheid nemen van scooter-wereldreiziger Hans van der Zwan en drie Finse motorrijders vertrekken we om 10 uur van het fantastische Bikercamp

We moeten eerst op de fietsroute langs de Donau zien te komen. Fietsen in Budapest is geen pretje.  De fietspaden lopen dan weer links van de weg en dan weer rechts, zijn soms van bedenkelijke kwaliteit of zijn soms ineens verdwenen. Op een bepaald punt loopt er zelfs een fietspad dwars door een metrostation. Bovendien is het verkeer heel erg druk in Budapest.

Op een gegeven moment bereiken we Margrit-eiland dat in de Donau ligt en dat autovrij is. Wat een verademing. Het is een (pret)park. Na dit eiland volgen we de linkeroever naar Sentendre. Het lijkt een lange boulevard met hotel-spa's, restaurantjes, cafes, bootverhuur, strandjes, etcetera.
De fietspaden blijven van bedenkelijke kwaliteit tot het lange Sentendre-eiland, waar je gewoon op een rustige tweebaansweg rijdt. Nu kun je tenminste lekker ongestoord om je heen kijken.
Vlak voor Visegrad gaan we met een primitief pontje terug naar de Westoever van de Donau We willen daar kamperen maar de camping ziet er verlaten en verwaarloosd uit. We rijden 10 km door naar Domos, waar de camping wel okay is en de mensen heel behulpzaam.
Na een overheerlijke pasta-maaltijd met een fles wijn (zie foto)  zit de dag er weer op. De afstand was ca. 70 km.