Dasburg - Saint Vith: 4000 km grens gepaseerd

13 juli 2015 - Sankt Vith, België

Na het inwinnen van informatie over de route naar Troisvierges (drie maagden), het beginpunt van de Vennbahn vertrekken we met droge tenten van de camping. We fietsen via Clervaux (heel mooi) en langs het  riviertje de Woltz naar Troisvierges. Op de kaart lijkt het makkelijk maar we moeten twee keer enkele honderden meters hoogteverschil overwinnen.

In Troisvierges start dan de Vennbahn , die grotendeels is aangelegd over het oude treintrace dat Troisvierges verbond met Aken via Waimes, Monschau en Raeren over een afstand van ca. 125 km. Het diende tot na de 1e wereldoorlog als transportlijn voor o.a. kolen, staal en wapens. Na de 1e wereldoorlog liep het grotendeels over Belgisch en deels over Duits grondgebied. De spoorlijn werd toegewezen aan Belgie. Na de 2e wereldoorlog verloor de Vennbahn zijn nut en werd nauwelijks meer gebruikt. In 2013 is het trace omgebouwd tot een prachtige fietsroute, die door fantastisch mooie natuurgebieden loopt en kleine stijgingspercentages kent (max. 2%) zegt de folder.

Als we in Troisvierges beginnen aan de route is het dan ook een lichte teleurstelling dat we eerst een half uur moeten klimmen over hellingen tot 15%. Daarna gaat het goed tot een tunnel die afgesloten is voor fietsers om de daarin verblijvende vleermuizen niet te storen. Dat betekent wederom een omleiding met flinke hoogteverschillen. Daarna is het heerlijk geleidelijk afdalen naar St Vith, waar we om16.30 uur arriveren op camping Wiesenbach.

Het regent dan inmiddels al een paar uur. We mogen de tent opzetten naast een stacaravan en mogen gebruik maken van de voortent omdat de eigenaar er niet is. Samen met een eveneens fietsend Nederlands echtpaar maken we weer een overheerlijke maaltijd klaar (zalm, aardappelen, peen, erwten en yoghurt met banaan toe).

De km-stand is inmiddels 4060 km. Morgen gaan we verder richting Aken. Weer regen verwacht.