Komaron - Halaszi - Petronell Carnuntum - Klosterneuburg (20 - 22 juni)

22 juni 2015 - Klosterneuburg, Oostenrijk

Na drie dagen eindelijk weer een verhaal. Het valt niet mee om op de camping te computeren. Of er is geen wifi, of er is geen elektrische aansluiting in de buurt, of beide ontbreken. Ook de tijdsfactor speelt een rol. Je hebt veel meer tijd nodig voor tent opstellen en afbreken en zelf eten klaarmaken.

20 juni: Komaron - Halaszi
Het weer is goed, de wind is flink tegen. De route en de routeaanduidingen zijn wisselvallig. De Hongaren blijven er een potje van maken. We hebben soms wegen waarvan je denkt: "Stel dat het regent, hoe moet je hier in godsnaam doorheen ploeteren" (zie foto). De omgeving is mooi, alleen je moet steeds op het wegdek letten. We komen door Gyor, een industriestad met een prachtig en sfeervol oud centrum (zie foto's).

Langs de route staan veel fruitbomen, zoals kersen- en mirabellen. De kersen zijn rijp en daar profiteren we graag van (zie foto). Na ca. 95 km bereiken we om 19 uur eindelijk de camping langs een arm van de Donau. Het is zaterdag en hij is bijna helemaal bezet met mensen die met Slowaken die met een kanotocht bezig zijn. Er is geen tijd meer om eten klaar te maken en de winkels zijn dicht, dus nemen het er maar  van door te gaan eten in het naastgelegen restaurant (o.a. Goulash-soep). Het is bar koud en ik ga direct slapen met mijn fleece aan, zonder te douchen en zonder een reisverhaal te dichten.
Prijs camping: € 5,- p.p.

21 juni: Halaszi - Petronell Carnuntum
We gaan van Hongarije, via Bratislava (Slowakije) naar Oostenrijk.
De rit is vergelijkbaar met die van 20 juni. We gaan even van de route af om Bratislava te bekijken. Wat een gezellige sfeervolle stad !!! (Zie foto's). Eenmaal in Oostenrijk zijn de fietswegen en aanduidingen een stuk beter. Het is mooi fietsen maar wel wat strieler. Door dit uitstapje en de zeer forse tegenwind komen we weer laat aan op de camping.
En wie zie ik daar staan? Thomas en Eileen, het Engels echtpaar dat ook al op het Bikercamp in Budapest stond. Ze maken ons een beetje wegwijs op deze camping die naast een tennishal ligt. We maken gebruik van de douches, het sanitair en de drankautomaat van de sporthal. Er is geen wifi en geen keuken. Het is er wel gezellig, want er staan nog meer fietsers.
Omdat er geen keuken is moet ik voor het eerst aan de slag met mijn nieuwe brander, die op benzine werkt. Ik moet niks meer hebben van gasbranders, vanwege het ongeluk twee jaar geleden en omdat je de gasflesjes niet overal kunt kopen. Bij het opstarten slaan de vlammen eruit, maar  naar een paar keer hoog-laag regelen brandt ie fantastisch en is het water in no time warm en genieten van een rijst-kip-kerry-maaltijd met salade en met drank uit de automaat.
Prijs camping € 8,50 p.p.

22 juni: Petronell Carnuntum naar Klosterneuburg
Klosterneuburg ligt net voorbij Wenen. Roos heeft uitgezocht dat daar een fantastische camping is met een makkelijke verbinding met Wenen. In Petronell Carnuntum is een archeologische opgraving van een Romeinse stad van 50.000 inwoners. Die willen we eerst bekijken. Het is echt geweldig wat de archeologen daar hebben opgegraven. Diverse gebouwen zijn exact nagebouwd zoals ze er destijds (tussen 300 en 400 na Christus) hebben gestaan. Je staat er verbaasd van hoever de Romeinen al waren met Bouwkunde en Installatietechniek (o.a. vloerverwarming, drinkwatervoorziening en riolering, zie foto's). De muren waren ca. 60 cm dik.
Het badhuis was een centrale ontmoetingsplaats, met name de toiletten (zie foto's). Er worden veel groepen schoolkinderen rondgeleid en we kunnen zodoende leuk meeprofiteren van de verhalen van hun leraren (of gidsen). De reacties van de kinderen zijn erg leuk vooral toen verteld werd dat de Romeinen altijd hetzelfde kledingstuk aanhadden (een soort jurk) en daaronder niets en dat ze hun achterste afveegden met een spons.
Als je de gelegenheid hebt en je bent in de buurt van Wenen of Bratislava bezoek dan deze archeologische  site !!!! (zie foto's) .
Het is zo interessant dat we pas om 13 uur met de eigenlijke tocht kunnen beginnen en zodoende weer laat op de camping zijn na de overigens heerlijke tocht met wind mee. Dit keer weten we dat Tom en Eileen daar ook naartoe zouden gaan, dus het is geen verrassing dat ze er inderdaad staan. Het is net begonnen met regenen. Gelukkig is er een keuken en een ruimte waar we droog kunnen eten. We doen dat samen met nog vier fietsers.

Daarna ga ik beginnen met het reisverhaal voor mijn blog, want ik loop nu al twee dagen achter en het vaste lezerspubliek begint te morren. Naast me zit een man uit Bremen die ontzettend zit te zeuren over het weer. Hij komt vanuit Bremen fietsen en heeft bijna elke dag regen, wind en kou gehad en nu regent weer.

Morgen gaan we Wenen in met de paraplu. De weersverwachting voor de dagen daarna is gelukkig beter.

Prijs fantastische camping: € 11,- p.p.

1. Therese:
    22 juni 2015
    Hai Oscar! Heb je het nog koud? We worden hier in Nederland onrustig van radiostilte.

Weet je nog die keer dat we in de auto zaten na de voorstelling over de installatiebranche, en dat we toen op de radio de inval hebben gevolgd van de jongen (hij is 20 jaar) die het gebouw van de NOS binnendrong? Is dit nou echt of niet, dachten we, of is dit een slechte remake van de marslanding van Orson Welles. We zaten aan de radio gekluisterd.
    Het OM eist vier jaar cel. Nu is hier in NL een discussie losgebarsten over de absurd hoge straf. Vanwege de politieke en maatschappelijke druk, wordt het OM verweten. Over 2 weken is de uitspraak.

Het wordt zoetjesaan dus tijd om terug te komen Oscar, en hier weer orde op zaken te stellen. Het loopt allemaal wat uit de hand zo.
    Be warm and healthy!
    Therese
  2. Oscar Nuijten:
    Hoi Therese,
    Ik kan me het nog goed herinneren!
    Maar ik ben al continu bezig met terugkomen naar NL, maar met de fiets duurt dat nog even.
  3. Goos:
    23 juni 2015
    blij weer iets van je te horen Bro. Altijd leuke start van de dag en heb 40 euro gedoneerd voor de stg..dikke knuf van je zusje
  4. Babs Eliasar:
    23 juni 2015
    Oscar, doe de groeten aan Hannie van mij!
  5. Oscar Nuijten:
    23 juni 2015
    Dat zal ik doen. Alles is okay met haar.
  6. Theo dirks:
    23 juni 2015
    Hoi Oscar. Geen hotrls en restaurants meer, maar campings en zelf kip kerry maken. Stoer.
    En het scheelt in de kosten. Geniet ze..