Domos-Esztergom-Komaron, de Donauknie

19 juni 2015 - Esztergom, Hongarije

Vandaag fietsen we naar Komaron, een rit van ca. 80 km. We nemen de korte versie van de officiele fietsroute, omdat we Esztergom willen bekijken en toch redelijk op tijd op de camping in Komaron willen zijn.

Esztergom ligt net voor de  Donauknie (zie foto-kaart). De  Kelten hadden er al in 400 VC een vestiging vanwege de strategische ligging. De Romeinen zagen dat ook in en bouwden er een Castellum. De eerste koning van Hongarije (Stefan) liet zich hier kronen en zetelde hier. Sinds 1869 staat op die plaats de St. Anna-kerk met een fantastisch mooie en grote Dom (3e van de wereld).
We bekijken de kerk en beklimmen de  dom helemaal tot de top (400 treden). Een fantastisch uitzicht over de Donauknie en de prachtige stad  vormt onze beloning.
Nog onder de indruk fietsen we verder. Op het  plein luister ik naar het optreden van een straat-fluitist die een Hongaars en Nederlands deuntje voor me speelt.

Het is goed fietsweer, hal bewolkt, 18 graden, maar weel wind tegen. Om 17 uur arriveren we op de camping in Komaron zetten de tenten op en maken samen een overheerlijke kip-kerry met rijst en een salade klaar. Kosten van camping totaal 3200 Forint (ca. € 12,-).

Morgen gaat de rit via Gyor naar Mosonmagyarovar. En de dag daarna volgt Bratislava!

1. Roos Nuijten:
    20 juni 2015
    Jammer van de opname van de straatfluitist hij is maar in een flits te zien en horen en verder wat vreemde beelden.