Malaga-Girona-week 2a

6 mei 2016 - Alcaraz, Spanje

Maandag 2 mei vertrekken we uit het gezellige Jodar. De bestemming is Cazorla. Het ligt zo'n 200 km ten westen van Murcia, tussen de Sierra de Cazorla en de Sierra de Segura. We beginnen met een afdaling van 600 naar 400 m door een monocultuur van olijfbomen, daarna stijgen we geleidelijk naar 800m. Het landschap vernadert langzaam. Je ziet nu ook andere bomen. Na zo'n 50 km bereikten we al vroeg in de middag de prachtige gelegen camping St-Isicio met NL eigenaars. Er staan veel Nederlanders waaronder ook een aantal die ongeveer dezelfde route doen als wij.  We lopen naar het toeristische oude plaatsje Cazorla met steile steegjes en eten wat. De hemel kleurt prachtig blauw/oranje/rood als we teruglopen. Om 10 uur begint het vuurwerk ter ere van 2 mei (dag van de arbeid in Spanje). We plakken er een rustdag aan, en maken een lekkere pastamaaltijd klaar. De benzinebrander doet het prima. Alleen bij het aansteken verbrand ik steeds wat lichaamsbeharing door de grote steekvlam. Woensdag 4 mei vertrekken we al om 9 uur en beginnen aan de klim van de Puerte de Palomas op 1300 m hoogte. Daarna daal je geleidelijk via een prachtig traject door een natuurgebied af langs de rivier Gualdalquiver, die uitkomt in een langerekt stuwmeer. De olijfbomen zijn verdwenen en vervangen door vele andere soorten die lentegroen zijn en naaldbomen. We overnachten op camping Montilana een paar km klimmen voorbij de stuwdam bij Tranco. 's-Nachts valt de eerste regenbui. De volgende etappe gaat naar Riopar, dat ligt tussen de Sierra d'Alcaraz en de Calar del Mundo. Voor Riopar klimmen we van 800 m naar 1200 m en dalen dan geleidelijk af naar de prachtige camping Rio Mundo (aan de gelijknamige rivier). We zitten dan op ca. 1000 m hoogte. Er staat slechts een tiental mensen. We staan echter naast een bijzondere wereldfietser, die vanaf 2011 de aarde meer dan 2 keer is rondgefietst. Hij is nu 67 jaar en heeft alle continenten gehad en heeft er inmiddels meer dan 90.000 km opzitten. Op de website http://www.radtraum.de kun je de avonturen van Walter Leppers lezen. We maken wederom een overheerlijke pastamaaltijd en drinken er weer een fles rode wijn bij, die we dit keer gratis krijgen omdat we klagen over het hoge campingtarief. 's-nachts is het bitterkoud ( 3 grd.) . Op 7 mei fietsen we naar Alcaraz een kort maar heftig ritje waarbij we de Puerto de la Crucetas van 1300 m passeren met stijgingspercentages tot 13%. De lange afdaling en prachtige vergezichten maken alles weer goed. Het landschap is nu totaal anders. We komen op de hoogvalkte van La Macha. In Alcaraz besluiten we om niet door te rijden naar de camping, maar om het in de gids aangeprezen hostal Rosales te nemen. Dat blijkt een succes. De prijs is zeer schappelijk en de eigenaar is vandaag de bergen in geweest om wilde groene asperges te plukken. Die krijgen we dan ook 's-avonds te eten met nog heel veel meer lekkers. We zitten naast twee Nederlanders, vader en zoon, die de omgekeerde route volgen. Van hen krijgen we veel tips. Morgen gaat de rit naar Barrax      Via de Via Verde.