Negotin - Vratna - Kladovo, Je parle Francais

4 juni 2015 - Kladovo, Servië

Negotin is niet alleen bekend om zijn wijn, maar ook om het nabijgelegen Vratna.
Vratna ligt niet op de Euroveloroute 6, die iedereen doet die langs de Donau fietst. Dus ik ga van de route af, om er 45 km later weer op te komen. Ik ben om 6 uur op want het wordt een warme dag. Ik krijg een ontbijt met een echte koffie, waar je eerst de drab van moet laten bezinken. Heerlijk als je het goed doet.

Vratna ligt in de bergen, dus het wordt weer klimmen. Ik ben helemaal alleen en kom geen fietser tegen. In de berm hoor ik flink geritsel en af en toe schiet er een hagedis weg. Ook kom ik weer twee schildpadden tegen en een eekhoorn. Er zitten veel  slangen, want ik zie diverse doodgereden exemplaren. Langs de weg zie ik veel gedenktekens voor mensen die zichzelf hebben doodgereden. Het lijkt wel een lintvormig kerkhof.
Het dorpje Vratna ligt op de weg naar het natuurverschijnsel dat ik wil zien en een klooster. Ik fiets door Vratna en kom op een smalle weg die uitkomt bij een klein klooster. Ik wil daar mij fiets parkeren om verder te gaan lopen. Er komt een zuster naar buiten die me als een automatisme de kloosterkerk laat zien. Ik koop een paar souvenirs en denk, nu zal ik mijn fiets hier wel even neer mogen zetten. Meer daar kwam niets van in. De fiets moest buiten het hek. Er was verder niemand dus ik nam het risico.
Ik loop via een steil bospad en een door de EU gesubsidieerde route naar het riviertje de Vratna. Het natuurverschijnsel blijkt een natuurlijk gevormde brug te zijn. (Zie foto's).

Na terugkomst bij het klooster lunch ik en fiets weer vrolijk verder. Ik verbaas me om de luxe vrij nieuwe (wat kitscherige) huizen die in de dorpjes staan. Het is totaal onvergelijkbaar met Bulgarije. Op een gegeven moment wil  ik een foto nemen van zo'n luxe huis en komt er toevallig een man naar buiten. Ik vraag hem "Sprechen Sie Deutsch" "Hij antwoordt:  "Non, je parle Francais". Ik ga over in het Frans en zeg hem dat ik wat wil vragen.. Hij nodigt me uit en ik krijg heerlijk koud mineraalwater. Ik vraag hem hoe het komt dat hier van die luxe huizen staan. Hij heeft tot zijn pensionering in Parijs gewerkt als barman. Hard gewerkt en goed geld verdiend. Van dat geld heeft hij dit huis laten bouwen. Er zijn er nog veel meer zoals hij.  Ik mag even binnen kijken. Het is gigantisch ruim en luxe ingericht. Verderop in de bergen heeft hij nog een huis. Zijn zoon en dochter zijn Frans en werken en wonen daar kleinkinderen daar. Hij laat trots de foto's zien. Hij vertelt dat dit een ideale streek in Servie is om een huis te bouwen. Het is politiek stabiel en goedkoop en het is een mooie omgeving. Ik dank hem voor de uitleg en vertrek.

Na Vratna is het dalen op een zeer slechte weg (De huizen zijn mooi maar de wegen slecht!) tot ik op de hoofdweg naar Kladovo kom, langs de Donau. zo'n 15 km voor Kladovo is een brug kompleet weggeslagen door een modderstroom vanwege het slechte weer in de afgelopen weken, Ik wordt over een alternatieve route gestuurd en die gaat weer door de heuvels.  In de verte nadert onweer. Ik ben om 17 uur in Kladovo en ga naar het hotel, dat direct aan de Donau blijkt te liggen. Voor de ingang staat een Nederlands stel met een hond. Ze reizen met een camper vanuit Turkije naar Nl en hebben deels dezelfde route gevolgd als ik. Zij worden niet toegelaten in het hotel vanwege de hond en gaan nu naar de plaatselijke VVV voor een pension. Anders moeten ze 20 km verder naar een camping.

Het hotel is prima maar wel  aan de dure kant (€ 30,-). Ik eet er en dat weer heel goedkoop (€ 8,-). De plaatselijke fietsenwinkel heeft geen bar ends. Ik zal daarvoor wel tot Belgrado moeten wachten. De dagafstand is 87 km.

1. Susanne:
    4 juni 2015
    Go Oscar!! Leuk al je verhalen, bij ISSO missen we je wel al hoor!
  2. Peter 't Lam:
    5 juni 2015
    Hi Oscar,

Een verslag zonder vermelding van fysieke ongemakken, mogen we daaruit opmaken dat het weer beter met je gaat? Ik hoop het van harte!
    Jouw reis is wel in schrille tegenstelling met hetgeen je begin september op de ISSO reis te wachten staat, bereid je maar alvast voor. Nadere informatie volgt via het organisatiecomité
    Wel vervelend om te horen van jouw gastheer dat hij hard gewerkt heeft en goed geld verdiend waarmee hij bungalows kan kopen. Jij hebt ook hard gewerkt en moet op de fiets terug van Turkije. Daar naar toe kon nog wel met het vliegtuig maar terug is het echt fietsen.
  3. Oscar Nuijten:
    5 juni 2015
    De fysieke ongemakken vallen mee nu ik meer vlakkere etappes heb. De zenuwuitval wordt niet erger en de pijn in de schouder is draaglijk geworden.en wordt langszaam steeds minder