Trier en de Romeinen

11 juli 2015 - Trier, Duitsland

Vandaag is een dag om Trier te bekijken. Ik ben het fietsen even zat ( Hannie niet). Het is heerlijk weer. We gaan eerst naar de Turist information. We kiezen voor een gegidste rondleiding terug in de Romeinse tijd. We beginnen bij de Porta Nigra (Zwarte Poort). Het is de enige poort die overgebleven is omdat er in de Middeleeuwen een kerk van gemaakt is. De naam is recent want de poort is zwart vanwege de luchtverontreining in de laatste 2 eeuwen. Men weet niet hoe hij in de Romeinse tijd heette. De andere 3 poorten en ook andere gebouwen zijn in de Middeleeuwen gesloopt en gebruikt voor nieuwere gebouwen. De steenblokken zijn gigantisch groot en exact rechthoekig op elkaar geplaatst en destijds met ijzeren ankers met elkaar verbonden om het verband te zekeren. De ankers zijn verdwenen. Er is een maquette van de stad in de Romeinse tijd (zie video). Het stratenplan is rechtlijnig met brede straten, net als alle Romeinse steden (behalve Rome). Het doel is overzichtelijkheid en voorkomen van brandoverslag.
De gids speelt alsof ze in de tijd van keizer Constantijn een rondleiding geeft. Deze keizer tolereerde de Christelijke godsdienst (om politieke redenen) en hij liet 4 kerken bouwen, waarvan er een is overgebleven en waarop later is voortgebouwd in verschillende stijlen. Deze St Petersdom bezoeken we ook evenals de gigantisch grote Basiliek van Constantijn. Hier ontving de keizer de mensen die met hem wilden spreken. Alles was erop gericht om de bezoeker te laten merken hoe nietig hij was. Ze moesten vaak uren, dagen wachten voordat ze hem te spreken kregen. Het houten plafond is prachtig geconstrueerd. Tot slot bezoeken we het keizerlijk badhuis waar niet zoveel van over is, behalve het rioleringssysteem . De afvoerkanalen zijn ca. 3 meter hoog en ook de hemelwaterafvoer van het binnenplein was erop aangesloten. Een gemengd systeem dus. Op ca. 2 meter hoogte waren destijds houten loopplanken aangebracht, waarop de slaven hun onderhoudswerkzaamheden kruipend moesten uitvoeren in de rioollucht die ook diende als toevoerlucht voor de ondergrondse stookplaatsen ten behoeve van de vloer- en wandverwarming van het badhuis. Ongeveer 1/3 van de bewoners van Trier destijds was slaaf.
Na de rondleiding lopen we door het bijzonder gezellige centrum en koop ik wat leuke aandenkens voor ????? (blijft nog even geheim). Zie video.
Daarna terug naar de camping en even chillen en vervolgens een lekkere pasta-maaltijd met champignons klaarmaken.
Dan bereid ik de route van morgen voor. Via Echternach en Vianden proberen we in de buurt van Saint Vith te komen. Terwijl ik aan het einde ben van dit verhaal barst er een enorm vuurwerk los boven de stad. Ik zit 1e klas.

1. Goos:
    12 juli 2015
    Nou bijna thuis. Vlak voor Maastricht nog aangaan bij Val Dieu. Prachtige abdij met heel speciaal bier. Liefs van je zusje
  2. Patricia Jonkman:
    12 juli 2015
    Groot gelijk even de fiets laten staan en wat een mooie dag met mooie afsluiting hebben jullie gehad!