Bad Mergentheim - Worth am Main, hulp voor een radler

5 juli 2015 - Wörth am Main, Duitsland

Het zou een recorddag worden qua temperatuur, dus we staan weer lekker vroeg op. Een Poolse man komt nog even een praatje maken en we zien dat hij samen een tent heeft met een mooie vrouw, eveneens Poolse. Ik vertel hem het leuke voorval dat we gisteren hadden in de "Gaststatte" van de camping toen we net waren gearriveerd en een biertje zaten te drinken. Zij komt binnen en vraagt de campingbeheerder om een Radler. Die zegt: "Welke wil je: Deze of die?"  Daarbij wijst hij naar mij. Ze snapte er eerst niets van maar na even begint het te dagen.

Om 9 uur staan we bepakt en gezakt. Ik pomp mijn achterband een beetje bij en pfffffff, daar ging die weer. "Eine platte". Dit keer was het een scheurtje in de binnenband ter plaatse van het ventiel. Niet te repareren. Na het plakken van het scheurtje in de eerdere lekke band gebruik ik deze als nieuwe band. Met ruim een uur vertraging vertrekken we dan toch. Het is inmiddels al boven de 30 grd. Het is gelukkig een vrij relaxte route door mooie dorpen, zoals Edelfingen en Unter Balbach. Vanwege de warmte hebben we geen zin om de dorpen te bekijken.

In Konigshofen gaat het mis. De achterband is weer lek, nu ter plaatse van de scheur. Het is niet goed te repareren. Het is zondag en alles is gesloten. Er komt een man de oprit van zijn huis oprijden. Hannie vraagt hem om hulp. Hij blijkt toevallig een vriend te hebben die fietsenmaker is. Hij belt hem en kan er langskomen. Hij neemt mijn buitenband mee voor de maat en komt terug met een nieuwe binnenband en opvouwbare reserve-buitenband, vanwege het inmiddels ver versleten loopvlak. Het kostte slechts 20 euro en we krijgen wat te drinken aangeboden in de tuin met de hele familie en wisselen fietsvakantie-ervaringen uit. Ik mag mijn handen wassen in de badkamer. Tot slot maak ik nog een foto van het hele gezelschap en dolgelukkig fietsen we weer verder.

Het is inmiddels al 12.30 uur en tegen de 40 grd.. Er komt een lange zware klim aan en we besluiten om een stuk de trein te nemen van Tauber Bischofsheim naar Miltenberg. We willen eigenlijk 15 km verder naar Worth am Main, maar die naam krijgen we niet ingetoetst op de kaartautomaat. De fiets meenemen is hier gratis dus de financiele schade valt reuze mee. Met veel moeite krijgen we de bepakte fietsen in de trein. We maken een praatje met de conducteur en vertellen dat we onze gewenste bestemming niet ingetoetst kregen. Hij vindt het geen probleem dat we een halte extra blijven zitten en hij helpt ons met het tillen van de fietsen uit de trein. Na 3 km zitten we op onze camping in Worth. Totaal hebben we maar 25 km gefietst (en 40 km getreind).

De tenten zetten we direct aan de Main en we koelen ons bier en de wijn in het water. Naast ons staan een dochter en moeder (van 80 jaar oud) die samen een kampeerfietstocht maken met (elektrische) fietsen. We krijgen van de beheerder een tafel en twee stoelen, die we in de schaduw zetten. We eten dus weer lekker comfortabel, dit keer KOUDE aardappelsalade.

's-Avonds dreigt er onweer maar het zet jammer genoeg niet door.

1. Peter 't Lam:
    6 juli 2015
    Geen foto's en wel weinig filmmateriaal.
    Je komt allemaal schoonheden tegen (nu weer een Poolse) en je geeft ons geen kans om jouw waarde oordeel te verifiëren. Goede reis verder het wordt echt wel koeler, houdt vol.