Beilngries - Gunzenhausen: Fietsen door de hemel! (1 en 2 juli)

2 juli 2015 - Gunzenhausen, Duitsland

Dit is weer een verslag over twee dagen omdat er op de camping in Mornsheim geen internet beschikbaar was.

1 juli: Beilngries - Mornsheim (kampeerders helpen elkaar)
De Limesroute volgt hier de rivier de Altmuhl in het Altmuhltal. Ik heb deze route een 10-tal  jaren geleden al eens met Roos gereden met een georganiseerde groepsvakantie. Het is een populaire fietsroute en niet voor niets. Het is heel afwisselend.  De dorpen zijn mooi. Dan zit je weer hoog en dan fiets je weer langs de rivier. De uitzichten zijn prachtig en gelukkig staat de mais nog niet zo hoog dat je er niet meer overheen kunt kijken. Het is moeilijk uit te beelden hoe mooi het is. Je moet het gewoon fietsen! Je hebt het gevoel of je in de hemel fietst. De temperatuur ligt boven de 30 grd, maar op de fiets heb je daar nauwelijks last van.

Op de mooie camping In Beilngries staan we direct aan de Altmuhl. Onze Zwitserse buren (met de motor) staan er al een paar dagen.  Elke dag om 8 uur komt er een bever langs zwemmen. Al ontbijtende zit ik klaar met mijn fototoestel om het beest te filmen. Helaas dit keer verzuimt de bever, waarschijnlijk omdat het te licht is vanwege het mooie weer.

Ik zit een beetje in mijn rats met de benzinebrander, want de fles benzine die ik in een speciaalzaak heb gekocht is bijna leeg en de campings in Zuid-Duitsland hebben meestal geen campingkeuken omdat ze een eigen restaurantje hebben. We hebben de brander dus regelmatig nodig.  Ik vraag aan hem hoe hij zijn fles benzine bijvult (Zij hebben ook een benzinebrander). Hij zegt: "Gewoon bij een benzinestation vullen. Voordat ze in de gaten hebben wat je aan het doen bent is de fles al vol. Je moet wel een fles met een grote opening hebben."  Ik  laat de mijne zien en die opening is te klein. Hij pakt de fles en vult hem helemaal met benzine uit de tank van zijn motor. Hij wil er niks voor hebben. Ik sta perplex.

We fietsen vandaag naar Mornsheim aan de Altmuhl via Eichstatt. Eichstatt is een mooie plaats met een universiteit en een mooie historische kern en het is een bisschopsstad, vanwege het feit dat Bonifatius hier in 740 na Christus aankwam. Ik zal de levensloop van die man nog eens gaan bekijken, want hij is op veel plaatsen geweest om zijn geloof te verbreiden. We komen onderweg ook een locatie tegen met prehistorische woningen (zie foto's). We komen in de namiddag aan op de camping in bij Mornsheim. Deze ligt idyllisch aan een stroomversnelling in de Altmuhl, maar er is geen schaduw en er is ook geen campingkeuken en houten tafel-bank-combinaties die je andere campings meestal wel ziet.
We nemen daarom eerst maar een biertje en wachten tot de zon wat lager staat. We zetten de tent op en naast ons komt  iemand met een caravan staan, die een mooi klaptafeltje met stoelen  heeft.  Hij moet een par uur weg om iets op te halen en we mogen het gebruiken. En zo zitten we 2 uur later weer comfortabel te genieten van ons zelf klaargemaakt diner, bestaande uit aardappelen, doperwten en peentjes  en een moot zalm. (zie foto).
Op het terrein staan verder nog een klas schoolkinderen die op kamp zijn (zie foto) en een kano-vaarder die een paar dagen de Altmuhl afvaart.

2 juli: Mornsheim - Gunzenhausen
Vandaag staan we vanwege de hitte nog vroeger op (6 uur).
Het eerste dorp dat we tegenkomen is Solnhofen en dat heeft een prachtig museum met fossielen uit de Jura-tijd. Het is  spectaculair wat ze hier allemaal uit het gesteente tevoorschijn hebben getoverd (zie foto's). Veel van de fossielen komen tegenwoordig als soort ook nog voor, zoals dolfijnen en kwallen (zie foto's).
Na het bezoek aan het museum fietsen we vrolijk verder, totdat plotseling de lucht uit mijn achterband verdwenen is en we weer aan de slag moeten. Dit keer is de binnenband niet gepenetreerd maar gewoon geklapt. Er zit een scheur aan de binnenkant van de band. Waarschijnlijk te zwaar belast en/of versleten.  Ik monteer mijn reserveband en we kunnen weer verder.  In de buurt van Gunzenhausen wordt de route wat saaier, maar de camping ligt prachtig aan de Altmuhlsee en heeft alle faciliteiten die we nodig hebben.
Morgen fietsen we naar Rothenburg via de Limesroute en we proberen weer vroeg te gaan fietsen om de grote hitte voor te zijn.

1. Goos:
    3 juli 2015
    Fijn dat je elke dag weer n stukje dichter bij huis komt. Xxl zusje