Blagoevgrad-Vidin, dollemansrit

2 juni 2015 - Vidin, Bulgarije

Zoals gisteren gemeld sla ik een paar bergetappes over om de problemen met mijn hand en schouder niet te verergeren. Ik meld me om 8.10 uur op het busstation en vraag naar de bus naar Sofia en of de fiets meekan. De vrouw zegt pertinent  "no bike" en herhaalt het nog een paar keer. Ik maak een beetje stennis en ineens komt de chauffeur van de klaarstaande bus zelf naar me toelopen en helpt me de fiets onder in de bus te schuiven.
Om 12 uur ben ik in Sofia en om 12.20 uur vertrekt de bus naar Vidin. De chauffeur zegt eerst dat de fiets er niet in kan omdat er bijzondere bagage in ligt. Maar even later zegt ie: "Kom maar, zet de fiets maar achter in het gangpad in de bus". Zo gezegd zo gedaan.  De rit naar Vidin zal ik niet gauw vergeten. Het gaat voor 70% over tweebaans binnenwegen met soms zeer slecht asfalt en veel (vracht) verkeer. Er is file en daarna loopt de chauffeur achter op schema. Hij doet diverse riskante inhaalacties waarvan je denkt "Hoe bestaat het dat ie dat redt". Om 15 uur ben ik in Vidin, een heel leuk plaatsje aan de Donau.
Roos heeft op internet een goed en goedkoop hotel "Bononia" voor me uitgezocht en inderdaad dat klopt en ze hebben een kamer voor € 18,- incl. ontbijt. Ik ga daarna eerst even het stadje in oom bar ends te kopen voor mijn stuur om mijn schouder wat te ontlasten. De winkel heeft ze niet.
Ik kom drie vakantiefietsers tegen die op zoek zijn naar een hotel. Ik beveel ze Bononia aan en later zie ik ze daar inderdaad terug.

Tijdens het eten hoor ik bijzondere muziek. Na het afrekenen loop ik naar het plein en ben ik getuige van een folkloristisch optreden van een groep uit Asturie (Noord Spanje). Volgens mij zijn die van Keltische oorsprong. Ik zie ook een soort doedelzak bij de instrumenten (zie foto's). Daarna drink ik wat met Ines Hillebrandt uit Berlijn die naar Varna fietst. Ze coördineert de Bulgaarse afdeling een call center voor haar werk. En heeft een speciale relatie met Bulgarije. Ze heeft goede tips over de route met name over hostels, tunnels, hellingen e.d..We kletsen heel wat af. Een van haar wetenswaardigheden is dat Nederlandse klanten de grootste klagers zijn.  Dat was statistisch uitgezocht op haar werk. Ze bevestigt ook wat ik eerder gehoord had, namelijk dat Bulgaren niet veel ophebben met  genieten van het pensioen. Ze krijgen sowieso een heel laag pensioen Het is wat een man tegen me zei: "Eerst naar school, dan keihard werken en dan doodgaan".

De dag zit er weer op. Morgen naar Negotin in Servie. De klok moet daar weer een uur achteruit. Het wordt een hete dag, vrees ik.
Vandaag zijn er dus geen fietskilometers gemaakt.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl