Het Ijzeren gordijn in Bulgarije

28 mei 2015 - Smoljan, Bulgarije

Zoals jullie de vorige aflevering hebben gezien, volg ik nu grotendeels de IJzeren Gordijn route (Europa-fietsroute 13, deel 3).
Ook hier zijn destijds tal van vluchtpogingen ondernomen naar het vrije Westen. In totaal zijn er sinds de vijftiger jaren ca.  340 Bulgaren en 40 DDR-ers op de vlucht doodgeschoten en duizenden gearresteerd. Ongeveer 20% haalde het wel. In de voormalige DDR ging het gerucht dat het hier makkelijk vluchten was naar Griekenland, Turkije of Joegoslavie.
Het tegendeel was dus waar. Er was een zone van 15 km waar alleen mensen met speciale toestemming mochten komen. In de laatste zone van 3 km, afgeschermd door een 3 m hoog hek,  mochten de grenswachten het vuur openen op mensen die daar liepen. De Bulgaarse grenssoldaten kregen als beloning 5 vakantiedagen extra voor het arresteren van een DDR-burger en 10 vakantiedagen extra voor het doodschieten ervan.
De val van de muur in 1989 maakte ook  een einde aan dit "IJzeren gordijn". Nu is het dus en toeristische fietsroute. Gelukkig maar!

1. Therese:
    29 mei 2015
    Oscar! Wat maak jij allemaal mee! Het gaat van bloemen langs de weg, wijn en salades naar wrede geschiedschrijvingen. 10 vakantiedagen voor een dode, en dat tot nog maar 26 jaar geleden. Een schuldig landschap, ongeacht de fietsroute: deze keer zie ik ook geen bloemen meer langs je weg staan.

Op de burelen van ISSO rijgen de dagen zich aaneen, zoals vanouds. Je kamer is een beetje griezelig. Daar is het licht uit en de deur dicht en in de gang hangt daar een schaduw. Er wordt hier niet meer gezongen en gevloekt. Kees niest vaker dan ooit, dat dan weer wel. Tot zover de belevenissen hier. Meesterlijke zet, zo'n fietsvakantie.

Alle goeds,
    Therese
  2. Oscar Nuijten:
    29 mei 2015
    Hoi Therese, Bedankt voor je originele reactie. "Leuk" dat je me mist.